Marketing met Direct Mail is mijn favoriete vorm van marketing. De meeste marketing met direct mail valt onder de noemer direct marketing. Bij de meeste direct mail is het namelijk de bedoeling dat de ontvanger een actie onderneemt. Hij koopt iets, vraagt iets aan of onderneemt op een andere manier actie.
Direct mail wordt nog vaak onderschat. Veel ondernemers hebben het al eens geprobeerd, maar zijn teleurgesteld door de resultaten. Sommige marketingmensen kraken direct mail of omdat het 'maar' gemiddeld 1% respons zou opleveren. Natuurlijk is dat onjuist, want de respons van direct mail varieert en is afhankelijk van de prijs, het product, de lijst, de aanbieding en nog 100 andere variabelen.
Bovendien kan een 1% respons bijzonder goed zijn of bijzonder slecht zijn voor direct mail. Het hangt er maar net vanaf wat de winstmarge per verkochte dienst of product is met deze vorm van direct marketing.
Om een goede direct mail te maken en te implementeren in jouw bedrijf heb je 3 dingen nodig.
1. Een goede direct mail
2. Een goed aanbod in je direct mail
3. Een goede lijst van ontvangers voor je direct mail
Van deze drie pijlers is de derde misschien nog wel het belangrijkste. Of het nu gaat om een direct mail op papier of om een direct email, de kwaliteit van de lijst is ontzettend belangrijk. Misschien nog wel belangrijker bij een direct email als bij een gewone direct mail.
Om een goede direct mail te schrijven kun je een aantal van de posts op dit blog lezen. Ik zou je aanraden om hier te beginnen: direct mailing schrijven.
De tweede stap is het schrijven van een goed aanbod. Streep dat 'goed' anders maar weg, en maak er 'onweerstaanbaar' van. Want zo goed moet jouw aanbod zijn wil je het maximale uit je direct mailing halen. Omdat je bij direct mail niet tegenover je prospect zit, kun je geen bezwaren behandelen. Als het dus ook maar even mogelijk is, maak het aanbod in je direct mail dan zo goed, zo onweerstaanbaar, dat hij bijna geen nee kan zeggen. Als je dit onder de knie hebt zal je gemiddelde response uit direct mail flink stijgen.
De derde factor is lijstselectie voor je direct mail of direct email. Welke mensen gaan je verkoopbrief of verkoopemail ontvangen? De lijst maakt of breekt de mailing. Daarom moet je hier veel tijd aan besteden. Probeer je aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de verwachtingen en beleefwereld van de ontvangers van jouw direct mail.
Stap dus in het hoofd van de klant die je wilt aantrekken. Wat wil je klant? Wat leest je klant? Wat zijn de dagelijkse bezigheden en problemen waar je klant mee zit. Als je die vragen kunt beantwoorden, dan kun je ook de lijst selecteren van klanten die geïnteresseerd zullen zijn in jouw aanbod. Er kunnen bibliotheken vol worden geschreven over lijst selectie bij direct mail en wellicht zie je er op dit direct mail blog nog een artikel over terug.
Het leren kennen en in het hoofd kruipen van jouw ideale klant is de beste manier om een hogere respons te realiseren uit direct mail. Een direct mailing kan een bijzonder goede zet zijn voor jouw bedrijf en kan je klanten opleveren die je anders nooit zou hebben gehad.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten