Een goede direct mail campagne opzetten is niet makkelijk. Direct mail kan, als je het verkeerd doet, een flinke kostenpost zijn. Maar een goede direct mail campagne kan je een hoop geld opleveren en een vloedgolf aan orders. De vraag is, hoe zet je een goede direct mail campagne op.
Een goede direct mail campagne opzetten begint met de vraag wie je graag wilt bereiken. Welke klanten gaan er waarschijnlijk reageren op jouw direct mail? Welke klanten wil je graag bereiken met je direct mailing? Wie kan er profiteren van het product of de dienst die je aanbiedt in je direct mail campagne. Denk goed na over de soort klant die jouw direct mail nuttig vindt en die jouw product of dienst zou kunnen kopen.
De meeste bedrijven gaan daar trouwens al de mist in. Als je jouw direct mail campagne zodanig opzet dat je een bijzonder brede groep aanspreekt, vergeet het maar. Als je al resultaten krijgt gaan ze teleurstellend worden en voor je het weet ben je blut. Direct mail is geen spelletje om zorgeloos te spelen. Je moet opletten als je jouw direct mail campagne opzet.
Vervolgens komt de vraag hoe jouw direct mail eruitziet. Heb je een korte of een lange verkoopbrief? Wat is het aanbod dat er in je direct mailing staat? Wil je het schrijven van een direct mail zelf doen, of wil je het uitbesteden? Als je meer wilt weten over uitbesteden, ik heb er een artikel over geschreven: direct mail service.
Als je besluit om zelf je direct mail te schrijven, kan het handig zijn om een direct mail voorbeeld bij de hand te hebben. Een direct mail campagne buigt natuurlijk op een goede verkoopbrief om de resultaten te behalen.
Een andere factor die belangrijk is, is de vraag wanneer moet je direct mail aankomen? Kan dit het beste op een vrijdag, een maandag of een woensdag? Het antwoord op deze direct mail vraag is simpel: testen. Dat is de enige manier waarop je echt een fatsoenlijk antwoord kunt geven als je het over direct mail hebt. Testen is de sleutel tot een succesvolle direct mail campagne opzetten.
Een direct mail campagne opzetten is dus niet makkelijk, maar wel de moeite waard als het je lukt. Direct mail kan winstgevend zijn, als je er maar goed over nadenkt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Interessante blog, was mij al een tijdje in het verdiepen in mailmarketing. Kwam vandaag dit tegen: http://www.strategie-online.nl/2010/05/07/gratis-mail-campagnes-proberen/ Denk dat voor mij toch de eerste stappen worden om het eens uit te proberen.
BeantwoordenVerwijderen