Als je aan de slag gaat met direct mail zie je al snel aanbiedingen voor direct mail service. Mensen die jouw mailing met alle plezier vouwen, insteken, opsturen met direct mail tarief en zelfs de respons afhandelen als je dat wilt.
Voor we beginnen met de voors- en tegens van een direct mail service, eerst nog dit. Als je een direct mail de deur uit doet, of je dit nou zelf doet of uit handen geeft aan een direct mail service, zet jezelf op de adressenlijst. Zo weet je of alles volgens jouw instructie is gedaan én belangrijker nog: hoe een ontvanger jouw direct mail daadwerkelijk in de bus vindt. Als jouw design envelop totaal verfrommeld door de postmachine heenkomt is het beter als je dit ontdekt voor je de order van 25.000 stuks doet...
Een direct mail service kan je een hoop tijd en moeite besparen. Natuurlijk heeft alles zijn prijs, ook bij een direct mail service. Verkoopbrieven vouwen lijkt al snel niet het best mogelijke gebruik van je tijd, maar er zijn legitieme redenen bij direct mailings om er toch over na te denken.
Om te beginnen is het belangrijk om, vooral in het begin, controle te houden over het hele direct mail proces. Het klinkt misschien stom, maar het kan ontzettend schelen hoe je de direct mail in de envelop doet. Als de ontvanger van jouw direct mailing hem openmaakt, wat is dan het eerste dat hij ziet? Je afsluiting, of het midden van een brief, of een plaatje, of de kop van je direct mail? Wat voor soort enveloppen gebruik je voor je mailing? Stuur je direct mail in de meest gebruikte C5 envelop, of kies je voor een kleiner formaat zoals de C6? Vergelijk hoe de 2 vormen uitzien. Als je het artikel over direct mail schrijven hebt gelezen dan wil je misschien op de A-stapel terechtkomen en je verkoopbrief een persoonlijke look geven. Een C6 envelop is dan een betere keus dan een C5 envelop. Bovendien scheelt de C6 envelop ook in gewicht, wat voor jouw direct mailing het verschil kan opleveren tussen 1 of 2 postzegels.
Waarmee we op het volgende belangrijke direct mail punt komen: de postzegels. Ja, ik heb het over echte postzegels op jouw direct mail. Dus als het even kan geen "PORT BETAALD" stempel. Waarom niet? Omdat iedereen dan gelijk ziet dat het een direct mailing is en geen persoonlijke brief. Ik weet dat het soms honderden of duizenden euro's kan schelen op een grote direct mailing, maar test op zijn minst de PORT BETAALD aanduiding tegen de gewone postzegel. Je krijgt soms verbazingwekkende resultaten.
Over de adressering van je direct mail hebben we het al eerder gehad. Als je een direct mail service gebruikt, zoek dan uit of je een soort handschrift font ergens vandaan kunt halen om op je enveloppen te laten drukken. Hoe dichter je direct mail bij een 'echte' brief komt, hoe beter. Denk eraan, de eerste horde die je moet overwinnen is dat je verkoopbrief wordt geopend.
Direct mail draait geheel om respons en testen. Testen kan het beste gebeuren in een gecontroleerde omgeving. En de meest gecontroleerde omgeving voor jouw direct mail is op jouw bureau. Als je 10.000 poststukken moet versturen, dan ben je bijna zeker aangewezen op een direct mail service, maar als je 500 brieven de deur uit moet doen, denk dan nog eens na over het gebruiken van een direct mail service.
Misschien kun je het ook zelf doen en dit gebruiken als waardevol testmateriaal voor je volgende direct mail experiment. Als je dan getest hebt kun je ook veel beter beoordelen wat het effect is van een direct mail service op jouw responscijfers. Omdat je op de lijst staat van geadresseerden kun je ook controleren of alles volgens jouw instructies wordt afgehandeld door de direct mail service. Eis hierbij stiptheid en correctheid, want het zijn vaak de kleine dingen die het doen!
Denk eraan dat een direct mail een goede investering is, maar dat het geen goed idee is om er een zakelijke lening voor af te sluiten of in het rood te gaan staan. Als je te weinig budget hebt om dit te doen (en er is maar heel weinig nodig), begin dan eerst met andere middelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten