Direct Mailing als klantenmagneet

Een Direct Mailing kan een ontzettend bruikbare manier zijn voor bijna elk bedrijf om snel nieuwe klanten aan te trekken. Toch zijn er maar weinig bedrijven die een direct mailing echt goed inzetten. Vaak komt dit ofwel omdat men al een direct mailing heeft geprobeerd, of omdat met simpelweg niet weet hoe een direct mailing te schrijven.

Een direct mailing is hetzelfde als een verkoopgesprek voeren met je klant, maar dan op papier. Als je de structuur en de flow van een verkoopgesprek in je direct mailing aanhoudt, dan kan het bijna niet verkeerd lopen!

Direct mail en het schrijven van een direct mailing gaat veel minder om het kunstig gebruik van plaatjes en 'trucjes' op de envelop of in de brief zelf. Het gaat erom dat je een brug slaat tussen jouzelf en de lezer. Dat je met jouw direct mail duidelijk maakt wat je wilt van je lezer en dat jouw direct mailing een onweerstaanbaar aanbod bevat. In komende posts ga je direct mail voorbeelden te zien krijgen, maar voor nu is het belangrijk om de essentie van een goede verkoopbrief voor ogen te houden.

Ik wil je wat dm adviezen geven om je schrijfspieren een beetje losser te maken. Voor je een goede direct mailing op papier hebt staart dat blanco papier je eerst aan, dus hier zijn wat tips om je op gang te helpen.

1. Schrijf jouw verkoopbrief alsof je een oude vriend schrijft over iets spannends dat je hebt ontdekt.

Ik weet dat de uitverkoop van de zomerbarbecues nou niet echt iets is om over naar een vriend te schrijven, maar ik heb het over de toon van jouw direct mailing. Laat je enthousiasme over de aanbieding doorkomen in je direct mail. Gebruik normale toon, alsof je tegenover elkaar zit met een pilsje erbij. Onthou altijd bij direct mail: hoe makkelijker het voor jou is om te schrijven, hoe makkelijker het voor je lezer is om te lezen.

2. Limiteer je ruimte nooit bij een direct mailing.

Omdat je jouw direct mail schrijft alsof je een oude vriend schrijft, of tegenover iemand zit, is het belangrijk om niet in de zogenaamde 'net schrijven valkuilen' te stappen. Je Nederlands leraar heeft je misschien ooit gelezen dat je een brief altijd kort en krachtig moet houden, met maximaal A4. Met direct mail is dit totale flauwekul. Omdat je een verhaal te vertellen hebt moet je de ruimte en moeite nemen om het goed te vertellen. De waarheid is nou eenmaal dat het merendeel van de mensen jouw direct mailing niet zal lezen. Maar er is een percentage van de mensen dat daadwerkelijk op zoek is naar jouw aanbieding of product. En voor die mensen komt jouw direct mailing als een godsgeschenk! Snij jezelf dan ook niet af en vertel je hele verhaal. Als je daarvoor 8 pagina's nodig hebt, dan worden het 8 pagina's. De mensen die de informatie willen en interesse hebben lezen jouw hele direct mailing. De anderen niet, maar die zouden toch al niet kopen.

Ziedaar een aantal direct mailing tips om je op gang te helpen. In de komende posts nog meer over het schrijven van een goede verkoopbrief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten