De Direct Mail Brief Als Marketingwapen

De Direct Mail Brief is een bijna verplicht marketingmiddel in de gereedschapskist van praktisch elke zelfstandig ondernemer. Het maakt bij een direct mail brief niet uit of je niet kunt schrijven, of dat je nog nooit een direct mailing hebt gedaan, want er zijn een aantal simpele regels die je gewoon moet volgen om een goede direct mail brief te kunnen schrijven. Ik probeer aan de hand van o.a. een voip brief die ik laatst kreeg te tonen wat ik bedoel met een direct mail brief.

Het voordeel van een goede direct mail brief is dat deze klanten kan opleveren en overtuigen, zonder dat jij er zelf bij hoeft te zijn! De postbode levert bij alle adressen jouw direct mail brieven af en ze functioneren als kleine verkopers die hun werk doen. Gaat elke ontvanger kopen naar aanleiding van jouw direct mail brief? Natuurlijk niet. Er zijn ontzettend veel redenen te bedenken voor gebrek aan respons op je direct mailing. Sommige brieven komen niet aan. Sommige direct mail brieven worden door een hond opgegeten. Sommige mailings worden ongeopend weggegooid (met een goed ontworpen direct mail brief zal je dat niet gebeuren). Andere direct mails worden meteen weggegooid nadat de ontvanger ziet dat ze een direct mail brief in hun handen hebben (dit kun je voorkomen door een goede kop boven je direct mail brief te gebruiken).

De eerste taak van een goede direct mail brief is hem geopend krijgen. Hoe doe je dat? Er zijn verschillende benaderingen die in de direct marketing wordt gebruikt. Laatst kreeg ik bijvoorbeeld een brief binnen van een voip aanbieder. (voice over ip, ofwel bellen via internet). Op de buitenkant van de envelop stond al groot dat het om een voip aanbod ging speciaal voor grote bedrijven. Ik ben MKB ondernemer, dus ik gooide de envelop weg...

Een benadering die je dus vaak gebruikt ziet worden bij direct mail is dat de buitenkant van de envelop wordt bedrukt met marketingboodschappen. Zo ziet de ontvanger direct dat het een direct mail brief is, maar hopelijk spoort de buitenkant van de envelop hem/haar aan om hem te openen en te lezen.

Een andere benadering is geïntroduceerd door Gary Halbert, een van 's werelds grootste direct mail experts. Halbert schreef over de manier waarop direct mail brieven normaal worden behandeld. Hij zei dat er A-post was en B-post. A-post waren rekeningen, magazines waar men lid van is en persoonlijke brieven. B post was reclame, foldertjes en direct mail brieven. Om je direct mail brief geopend te krijgen was het dus van belang om bij de stapel A post terecht te komen.

De beste manier om ervoor te zorgen dat jouw direct mail brief bij de A-post terecht komt, is het laten lijken op een persoonlijke brief. Dat betekent een handgeschreven adres op de buitenkant van de envelop voor je direct mail brief. Geen kreten op je envelop, gewoon het adres in blauwe inkt. Dan, op de envelop een ├ęchte postzegel. Geen PORT BETAALD stempel, gewoon een postzegel. Als tante Marie je een brief stuurt gebruikt ze een postzegel. Als mensen reclamepost of direct mail sturen, gebruiken ze PORT BETAALD. Het moge dus duidelijk zijn dat een postzegel erg belangrijk is. Probeer met je direct mail brief onder de 20 gram te blijven (in Nederland), dan hoef je er geen 2 postzegels op te plakken. Als je een C6 envelop gebruikt voor je direct mailing dan kun je er meestal nog veilig 3 dubbelzijdig bedrukte blaadjes in krijgen om onder de 20 gram te blijven. Als je veel meer dan dat nodig hebt om je verhaal te vertellen, plak dan 2 postzegels maar test dan 2 direct mail brieven tegen elkaar in een A/B split.

Als er een blanco envelop binnenkomt, met een handgeschreven adressering (dus geen stempel of label of sticker!), wie vermoedt er dan dat het een direct mail brief is? Niemand. Daarom werkt dit zo goed. De lezer krijgt de brief binnen, vermoedt niet dat het een direct mail brief is en opent hem daarom. Op dat moment heb je maar een paar seconden, op z'n hoogst, om zijn aandacht te grijpen. De lezer realiseert zich dat hij een direct mail brief in zijn handen heeft en dat het geen persoonlijke brief is. Daarom wil je hem je verhaal in krijgen zodat hij jouw direct mailing niet alsnog weggooit.

Dan ben je dus over de eerste horde heen gekomen. Je direct mail brief is aangekomen en geopend door de lezer. De volgende stap is jouw direct mail brief zodanig opstellen dat de lezer wil blijven lezen en reageert op je aanbod. Voor meer info over het schrijfproces, kijk hier: direct mail schrijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten